Hyvinvointiosaaminen: Oma kehittyminen

Innovaatiopedagogiikka lähestymistapana – miten arvioida innovaatiokompetenssien kehittymistä?

Opettajan työssä on pysyttävä mukana yhteiskunnallisessa kehityksessä, koska työelämässä tarvittava tietomäärä kasvaa ja muuttuu jatkuvasti. Toisaalta tieto on yhä helpommin oppilaiden itsensä löydettävissä, esimerkiksi internetistä ja sosiaalisesta mediasta. Opettajan on jatkuvasti kehitettävä omaa ammatillista osaamistaan, omia kvalifikaatioitaan. On osattava yhdistää teoria ja työelämän käytännön vaatimukset opetuksessa sellaiseksi, että ne kehittävät myös opiskelijan ammatillista kasvua, identiteetin kehitystä ja hänen kehittymistään ihmisenä.

Innovaatiopedagogiikka on uutta oppimisen kulttuuria, jonka tavoitteena on uuden tiedon omaksuminen, tuottaminen ja käyttäminen siten, että saadaan aikaan innovaatioita. Innovaatiopedagogisessa lähestymistavassa tietoa aletaan heti soveltamaan käytäntöön. Tämä kehittää opiskelijoiden muutoksensietokykyä, tehostaa oppimista ja työelämävalmiuksia. (Putkonen 2014.)

Innovaatiopedagogiikka yhdistää teorian ja käytännön Ari Putkosen (2014) mukaan.

TKI-toiminta kuva 2

Kuva 1. Systeeminen ajattelumalli työelämän, opetuksen ja TKI-toiminnan välisistä suhteista Putkosen (2014) mukaan.
PS. Klikkaamalla kuvaa, saat sen suuremmaksi.

Työntekijän kyvyt ja valmiudet (kompetenssi) mahdollistavat työsuorituksen. Kompetenssilla (competence) viitataan yksilölliseen tai kollektiiviseen pätevyyteen tai kyvykkyyteen. Kompetenssin osatekijöinä pidetään tietoja, taitoja, kykyjä, asenteita, motivaatiota ja persoonallisia ominaisuuksia. Ruohotie (2005a, 5) jäsentää kompetenssin osatekijät sekä kognitiivisiin kykyihin (kyvyt, tiedot, taidot) että affektiivisiin ja konatiivisiin valmiuksiin (motivaatio, persoonallisuuden piirteet ja minäkäsitys). Mihin opettajan tulisi arvioinnissa kiinnittää huomiota oppilaan ja/tai oppilasryhmän tuottamassa innovaatiossa. Arvioidaanko itse kirjallinen lopputulos, pitäisikö kiinnittää huomiota innovaatioprosessiin, oppilaan/oppilaiden itsearviointiin tai ryhmän vertaisarviointiin. Pitäisikö oppilaiden tuotoksissa tarkastella heidän innovaatiovalmiuksiaan vai valmista innovaatiota? Voiko innovaatioprosessien tuotosten perusteella päätellä jotain innovaatiokompetensseista, kysyy Ari Putkonen 26.3.2014 luennollaan.

Innovaatiokompetenssit kuva 2. 2014

Kuva 2. Innovaatiokompetenssin dimensiot ja alidimensiot Ari Putkosen (2014) mukaan.
PS. Klikkaamalla kuvaa, saat sen suuremmaksi.

Lähteet:
Kullaslahti, Jaana (2011) Ammattikorkeakoulun verkko-opettajan kompetenssi ja kehittyminen. AKATEEMINEN VÄITÖSKIRJA. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteiden yksikkö. Tampere: Juvenes Print. Acta Electronica Universitatis Tamperensis 1074. Luettu 12.4.2014.
Putkonen, Ari (2014) Innovaatiopedagogiikka lähestymistapana – miten arvioida innovaatiokompetenssien kehittymistä? Peda-Agora keskustelutilaisuus. SAMK 26.3.2014.
Ruohotie, Pekka (2005a) Ammatillinen kompetenssi ja sen kehittäminen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 7 (3), 4-18.
Muu aihepiiriin liittyvä kirjallisuus:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161192.pdf.
http://loki.turkuamk.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&groupID=269&action=viewPromotion&itemcode=9789522162892.

Advertisements

3 thoughts on “Hyvinvointiosaaminen: Oma kehittyminen

  1. Saija Rahkonen sanoo:

    Olen 13Kuti ryhmän opeopiskelija Saija Rahkonen Kuopion verkko-opetusryhmästä. Ryhmämme pitää myös blogia opekäsikirjasta ja olen mielenkiinnolla seurannut kirjoituksianne viimeiset viikot.
    Tämä innovaatiopedagogiikka-esittely oli huikaiseva ja linkkasin sen myös ryhmällemme.
    Tsemppiä teille opintojen loppusuoralle ja aurinkoisia kevätpäiviä toivottelee teille Savon ryhmä.
    Tervetuloa kurkkaamaan blogiamme:
    http://openkasikirja.blogspot.fi/

    • kaariviovm14 sanoo:

      Hei Saija!
      Vaihdoin tekstiini kuva 1. alle toisen tekstin ja loppuun lisäsin toisen lähteen Turun amk:n innovaatipedagogiikkaan liittyvän verkkojulkaisun vuodelta 2012, joka on kokoelmajulkaisu ja mukana myös opiskelijanäkökulma. Kannattaa tutustua aiheeseen useasta eri näkökulmasta tarkasteltuna. ”Tsemppiä sinne Kuopioon” Tulen vierailulle teidän blogiin. Mielenkiintoista lukea teidän tekstinne! Kiitos kovasti linkistä!

  2. turde sanoo:

    Innovaatiopedagogiikka oli erittäin hyvin tiiviisti esitetty. Asiaa oli havannollistettu selkein kuvin. Pidin myös tästä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: