Moniammatillinen yhteistyö

Moniammatillinen yhteistyö [Isoherranen 2005].

Moniammatillinen yhteistyö perustuu vapaaseen toimijuuteen, avoimeen dialogiin ja kriittiseen reflektioon [Isoherranen 2005]. Työn organisointitapana se muistuttaa tutkivaa oppimista oppimismenetelmänä ja avoimia ympäristöjä oppimisympäristöinä.

Mainokset
Avainsanat: , , , , , , ,

3 thoughts on “Moniammatillinen yhteistyö

  1. On kuitenkin hyvä huomata että Suomessa käytettävä sana moniammatillinen yhteistyö on laaja sateenvarjokäsite, jonka alle sopii kaikki moniammatillisuuden muodot. Esim. yhteisen asiakkaan eduksi työskentelyä, jopa täysin omin tavoittein, kutsutaan usein moniammatilliseksi. Tämä malli edustaa lähinnä eri asiantuntijoiden rinnakkain työskentelyä.

    Astetta tiiviimpi (interprofessional) moniammatillinen yhteistyö tarkoittaa sitä, että on sovittu mahdollisuus, aika ja paikka yhteisten tavoitteiden luomiselle. Moniammatillisuuden kehittymisen suuntana tulisi olla asiakkaan kokonaisuuden huomioiminen ja yhteistyö eri organisaatio- ja sektorirajojen. Kaikkien yhteistyöhön osallistuvien tavoite tulee olla sama, silloin vasta on kyse aidosta moniammatillisesta yhteistyöstä. (Isoherranen 2005, 136.)

    Lähde: Isoherranen, K. Moniammatillinen yhteistyö. Dark Oy, Vantaa. 2005.

    • thynnine sanoo:

      Aivan niin. Englanninkielisessä termistössä yhteistyön eri asteet erotellaan. Tässä kuvassa puhutaan ennen muuta yhteistyön ylimmästä asteesta, jossa tiimi toimii dialogisessa yhteistyössä. Tällöin kaikkien asiantuntijuus tiedostetaan ja sitä arvostetaan, mihin kuuluu mm. muiden mielipiteiden tasapuolinen kuuntelu, uskallus esittää kritiikkiä sekä yhteinen tieto siitä, kuka tiimissä osaa mitäkin (ts. kenen puoleen milloinkin kääntyä). Tällaisen tiimin on mahdollista ratkaista ongelmia käyttäen selkeästi laajempaa tietorakennetta ja asioiden monipuolisempaa tarkastelua kuin mihin kukaan yksilö kykenisi.

  2. kaariviovm14 sanoo:

    Dialogisuuden tarkoituksena on, että eri osapuolet oppisivat toinen toisiltaan ja että he pitäisivät tavoitteenaan synnyttää osapuolten välille asioista uutta tietoa ja uusia merkityksiä. Tarvitaan siis kykyä asettua toisen asemaan, pitää käydä sisäistä vuoropuhelua eli itsereflektiota ja kollektiivista reflektiota. Moniammatillisuudessa on kysymys myös hiljaisen tiedon esille tuomisesta ja sen jakamiseksi yhteiseen käyttöön ja siihen tarvitaan juuri vuorovaikutusosaamista. Nummenmaan (2011, 184) mukaan moniammatillisessa keskustelussa dialogi on väline, jonka avulla voidaan joko organisaation sisällä tai organisaatioiden välillä moniammatillisessa keskustelussa rakentaa uutta yhteistä ymmärrystä siitä mitä muut ajattelevat. Ns. kollaboraatiossa yhteistyö eri osapuolten välillä on vastavuoroista vuorovaikutusta ja toimintaa, jossa eri asiantuntijat jakavat resursseja, kehittävät palveluita tms. ja vaihtavat tietoa toinen toistensa kanssa.

    Lähde: Nummenmaa, Anna Raija (2011) Moniammatillinen ohjaus jaettuna osaamisena. Teoksessa: Mäkinen, Marita & Korhonen, Vesa & Annala, Johanna & Kalli Pekka ym. (toim.) (2011) Korkeajännityksiä. Kohti osallisuutta luovaa korkeakoulutusta. Tampere: Tampere University Press.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: