Tutkiva oppiminen

Yhteisöllinen tiedonrakentelu ja tutkivan oppimisen malli [Hakkarainen 2002].

Yhteisöllinen tiedonrakentelu ja tutkivan oppimisen malli [Hakkarainen 2002].

Mainokset
Avainsanat: , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Tutkiva oppiminen

  1. tupu2014 sanoo:

    Tutkivassa oppimisessa pyritään asioiden ymmärtämiseen ja ilmiöiden selittämiseen hankkimalla tietoa käsiteltävään ongelmaan. Oleellista oppimisessa ovat vuorovaikutus ja uskallus tuoda julki omia ajatuksia ja käsityksiä. Ohjaamisen näkökulmasta haasteena ovat opiskelijoiden ohjaaminen osallistumaan ja keskittyminen oleellisiin asioihin.

    • thynnine sanoo:

      Omista ajatuksista tietoiseksi tuleminen ja niiden kriittinen tarkastelu ovat keskeisiä. Näin siksi, että käsitteellinen muutos oppijoiden ajattelussa (siis väärien käsitysten poisoppiminen) vaatii ensin ymmärrystä omien aikaisempien tietojen merkityksestä. Tällöin uusi, mahdollisesti vanhojen käsitysten kanssa ristiriitainen tieto voi päästä korvaamaan puutteellista tai virheellistä ymmärrystä. Ilman vanhan tietorakenteen analyysiä uusi informaatio jää helposti irralliseksi tai se tulkitaan virheellisesti vanhojen käsitysten valossa.

      Toinen tutkivan oppimisen sekä muidenkin ongelmalähtöisten menetelmien päämäärä on opettaa uusi tieto mielekkäässä kontekstissa niin, että tieto opitaan käyttökelpoisessa muodossa. Merkityksistä irrallisena opetellut faktat yhdistyvät oppijoiden tietorakenteissa helposti tietolähteisiin (kirjaan, luentoon tms.) eivätkä niinkään ilmiöihin tai ongelmiin, joiden tarkastelussa niistä olisi hyötyä. Tällöin tiedon soveltaminen käytännössä ei onnistu, koska se ei mielen tietorakenteessa liity kohteisiin, joissa sitä tarvittaisiin.

      Tulevaisuuden osaamistarpeisiin viitataan sarjakuvassakin. Tietomäärät ovat nykyisin valtavat ja relevantit ongelmat usein niin monimutkaisia, ettei yksittäinen henkilö pysty niitä yksin käsittelemään vaan tarvitaan tiedon systemaattista kokoamista ja tiedollisten työkalujen kehittämistä. Tässä mielessä yksilöiden tieto on tarpeellista vain siinä mielessä, että tiedon rakentelussa on oleellista pystyä löytämään oleelliset tiedot. Asiantuntijat kykenevät tähän tehokkaasti järjestäytyneen tietorakenteensa kautta. Tutkivassa oppimisessa onkin tarkoitus asiantuntijuuden ohella harjoittaa ongelmanratkaisua ja tiedonrakentelua.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: