OHJAAMISOSAAMINEN

Ohjaamisosaaminen käsitteenä

Ohjaamisosaaminen vaatii opettajalta myös ryhmänohjaajana toimimista. Ryhmän toimivuus ja turvallisuus ovat opettamisen perusedellytyksiä (Stenberg 2011,59) Ohjaamisosaaminen on kiteytetty kolmeen perusperiaatteeseen. Ensimmäinen perusperiaate on, että vahvistetaan opiskelijat tietäjiksi eli luotetaan opiskelijan omaan kykyyn luoda ja käsitellä tietoa. Toinen peusperiaate on perustaa oppiminen oppijoiden omiin kokemuksiin (John Dewey) eli lähestyminen mihin tahansa oppiaineeseen oli mahdollisimman vähän koulumaista. Tämä on myös konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusviesti ja usealle tuttu, mutta toimiiko se käytännössä aitona ja luontevana. Jääkö oppilaiden omien kokemusten mukaan ottaminen vain ulkoiseen motivointituokioon. Tämä periaate vaatii opettajalta uskallusta siirtyä opettajakeskeisyydestä oppilaskeskeisyyteen syvällisellä tasolla eikä vain näennäisesti .

Edellä kerrotut kaksi lähtökohtaa kohtaavat kolmannessa periaatteessa, jonka mukaan oppiminen määritellään yhdessä luotavaksi ymmärrykseksi opittavasta asiasta. Tämä tarkoittaa, että oppilasta arvostetaan tietäjänä ja otetaan heidän kokemuksensa lähtökohdaksi. Oppilas mahdollisuuden ilmaista omia uskomuksiaa ja ajatuksiaa yhdessä opettajan kanssa, ja opettaja saa arvokasta tietoa siitä, miten oppilaat ajattelevat.

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: