OHJAAMISOSAAMINEN: TUOTTAVA VUOROVAIKUTUS

Opettajan vuorovaikutusohjeet pähkinänkuoressa

Katsekontakti

*Ota katsekontakti jokaiseen opiskelijaan joka tunnilla

*Tutustumisharjoituksia katsekontaktiin liittyen

Lähelle tuleminen ja avoimuus

*Älä ole koko ajan yksin opettajan pöydän takana vaan jalkaudu joukkoon

*Osallistu itsekin harjoituksiin ja leikkeihin

*Kerro itsestäsi

Aito kiinnostus ja halu tuntea opiskelijat

*Kysele ja keskustele

*Tutustumisleikit

*Yksilökeskustelu jokaisen opiskelijan kanssa

Aktiivinen kuunteleminen

*Kiireettömyys, osoita, että sinulla on aikaa kuunnella

*Yksilökeskustelut jokaisen opiskelijan kanssa

Opiskelijoiden keskinäisen vuorovaikutuksen tukeminen

*Leikit ja harjoitukset

*Ryhmätehtävät

*Aktivoi opiskelijoita puhumaan, ei-opettajakeskeiset  opetusmenetelmät

Ohjeet vaativat opettajalta jatkuvaa aktiivisuutta opetustilanteessa. Opettajan tulee olla aidosti läsnä, liikkua luokassa, huomioida opiskelijoita yksilöllisesti, keskustella, kuunnella, hakea katsekontaktia. Tämä vaatii opettajan roolin muuttumista ja sitä, että opettaja uskaltaa antaa opiskelijoille jotain itsestään.

Katsekontaktiharjoituksia  ja vinkki nimien muistamiseen

Nämä harjoitukset sopivat hyvin ensimmäisiin kohtaamisiin, kun puhuminen ja

toisten kohtaaminen jännittävät ja ryhmien jäsenet eivät vielä tunne toisiaan nimeltä.

Katsekontakti piirissä

Opettaja aloittaa katsekontaktin piirissä katsomalla järjestyksessä vuorotellen

jokaista opiskelijaa silmiin. Opettaja siirtää nyökkäämällä vuoron vieressä istuvalle.

Joka puolestaan katsoo jokaista vuorotellen piirissä silmiin ja siirtää sitten vuoron

seuraavalle nyökkäämällä. Käydään läpi kunnes kaikki ryhmän jäsenet ovat tehneet

oman katsekontakti kierroksensa.

Katsekontakti ja pallon heitto

Heitellään palloa vuorotellen toisille. Ennen pallon heittoa heittäjä ottaa

katsekontaktin siihen kenelle aikoo heittää ja varmistaa hymyllä valintansa. Pallon

vastaanottaja hymyilee takaisin, ottaa heiton vastaan ja etsii katsekontaktilla sen

kenelle hän vuorostaan pallon heittää. Jatketaan kunnes kaikki ovat saaneet pallon

ainakin kerran.

Katsekontakti ja kättely

Opettaja laittaa musiikkia soimaan. Opiskelijat liikkuvat vapaasti musiikin tahtiin.

Kun musiikki loppuu jokainen etsii läheltään itselleen parin, jota katsoo silmiin ja

kättelee. (Ei puhuta mitään.)

Opetellaan nimet

Istutaan tuoleilla piirissä. Jokainen keksii nimensä eteen jonkun määreen esim.

mukava Mia. Jokainen esittelee vuorotellen itsensä tällä nimellä ja kysyy vieressä

istuvalta ”Kuka sinä olet?” Vieressä istuja kertoo oman nimensä määreineen ja sen

jälkeen muistelee ja toistaa kaikkien edellisten nimet ja määreet piirissä. Autetaan

jos joku ei meinaa muistaa.  Tämä on helppo keino myös opettajalle muistaa suuri määrä uusia nimiä.

Lähde:

Marianne Hyyrynen, Mia Jokinen ja Miia Norrgård, 2008. Työkaluja opettajalle vuorovaikutuksen ja tutustumisen tueksi uuden ryhmän kanssa.  Opettajankoulutuksen kehittämishanke.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: